Spremnost djeteta za uspješan polazak u školu
Autorica teksta: Ivana Toussaint, mag.paed.
Spremnost za školu
je kombinacija raznih vještina koje pridonose školskom uspjehu, a uključuju:
- dobro tjelesno zdravlje
- socijalnu i emocionalnu zrelost
- jezične i komunikacijske vještine
- sposobnost rješavanja problema
- kreativno razmišljanje
- općenito poznavanje svijeta u kojem dijete živi
Zrelost za školu
Zrelost za školu definira se kao:
“Posjedovanje takvog stupnja razvijenosti različitih fizičkih i psihičkih funkcija koje će djetetu omogućiti uspješno savladavanje propisanog nastavnog programa.”
Tu razlikujemo četiri tipa zrelosti:
dijete treba biti u stanju izdržati nove tjelesne napore (nositi torbu, duže pješačiti, sjediti u klupi). Za pisanje mu je potrebna usklađenost mišića podlaktice, nadlaktice i šake zbog čega mora inati razvijenu muskulaturu i finu motoriku. Na sistematskom pregledu provjerava se razvijenost osjetilnih organa, naročito vida i sluha. Fizičku zrelost procjenjuje liječnik školske medicine.
podrazumijeva spremnost i sposobnost odgađanja zadovoljenja svojih potreba, sposobnost razumijevanja da ne može u svemu uspjeti odmah i iz prvog pokušaja, ali ne i odustajanje, već ulaganje dodatnog napora i traženje pomoći vršnjaka ili odrasle osobe. Ona pretpostavlja određeni stupanj emocionalne inteligencije, primjerenost reakcija i emocionalnu kontrolu.
najvažnija je za uspješno učenje. Obuhvaća razvijenost psihičkih funkcija, razvoj govora i jezika, mogućnost koncentracije, razvoj opažanja, pamćenja i učenja.
je usko povezana s emocionalnom zrelošću, a odnosi se na na usvajanje i na prilagodbu na moralne i društvene norme. Uključuje vještine komunikacije u razredu, sklapanje i održavanje prijateljskog odnosa s djecom i odraslima te prihvaćanje učitelja kao osobe od povjerenja. Važan dio socijalne zrelosti je i sposobnost odvajanja od roditelja i samostalnog funkcioniranja djeteta u zahtjevima školskog života.
Što škola podrazumijeva?

-
nove obveze i odgovornosti
-
rad i nova organizacija života
-
vrjednovanja, natjecanja
-
kritike i pohvale
-
uspjeh – neuspjeh
Informacije o djetetu
Pri procesu upisa u osnovnu školu informacije o djetetu dobivaju se kroz:
- opažanje djeteta tijekom testiranja
- individualno ispitivanje (izgovor glasova, glasovna analiza i sinteza)
- pregled kod školskog liječnika
- eventualne nalaze stručnjaka
Test spremnosti za školu nije test inteligencije već se njime procjenjuje ono o čemu ovisi uspjeh u
početnom školovanju: percepcija, grafomotorika, usvojenost informacija o svijetu oko sebe, praćenje i razumijevanje upute.

Prije polaska u školu dijete bi trebalo znati:
- kako se drži knjiga, da tekst ide slijeva nadesno, odozgo nadolje te znati okretati listove
- da se tekst sastoji od rečenica, rečenice od riječi, a riječi od glasova
- shvatiti da tekst nosi neku poruku te prepoznati tu poruku u tekstu
- prepoznati glasove u riječi
- glasovnu analizu i sintezu
- slova abecede
- pročitati i napisati vlastito ime i prezime
Za kraj...
- razvijajte pozitivne stavove djeteta prema školi
- hvalite dijete za sve pozitivno što napravi
- budite dosljedni u odnosu prema djetetovim obvezama
- naučite dijete da se nosi s neuspjehom
- uvažavajte osobitosti svog djeteta
- potičite one aktivnosti u kojima je uspješno
- pripremite dijete na promjene koje ga očekuju prelaskom iz vrtića u školu
- ostavite djetetu vrijeme za igru
- razgovarajte na koje načine može zatražiti pomoć ako ima problem
- naučite dijete važne informacije koje mu mogu pomoći da bude sigurno
- pažljivo planirajte godišnji odmor